Tekstgrootte
Om als kind te kunnen ontwikkelen is naast kennisoverdracht, persoonlijke aandacht van groot belang. Als team willen wij omzien naar de kinderen. Er kan pas sprake zijn van leren als het kind zich prettig voelt. Wij proberen een veilig en vriendelijk klimaat te scheppen waar ruimte is voor iedereen, hoe anders we soms ook zijn. Een goede en open sfeer vinden we belangrijk, zowel naar de kinderen, als naar ouders. Ouders zijn bij ons van harte welkom. Zij kunnen bij ons vrij de school in lopen. De deuren staan open.
Als leerkrachten gaan we open met elkaar om. Wij proberen een duidelijk 'wij-gevoel' te ontwikkelen. Dit proberen wij ook over te brengen op de kinderen.
Wij willen dat het kind heel veel leert en elke dag met plezier naar school gaat. Wij werken aan een fijne sfeer in de klassen en de leerkrachten doen er alles aan om zoveel mogelijk aspecten in de ontwikkeling van het kind aan te spreken en zo optimaal mogelijk te helpen ontwikkelen.
Er is geprobeerd om “alle” afspraken/regels onder te brengen onder 3 basisregels waar de andere regels “aan op te hangen” zijn. Het idee is dat de kinderen die 3 basisregels steeds tegen komen in de school. Als er iets gebeurt wat hier bij hoort of wat juist niet acceptabel is, dan brengen we dat onder bij een van de 3 basisregels.
Wij hebben vanaf groep 3 gekozen voor het leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat de kinderen op leeftijd in groepen ingedeeld zijn. Er wordt klassikaal gewerkt, de leerstof wordt in principe per leerjaar aangeboden, volgens het basisstof – herhalingsstof – verrijkingsstof – principe. Dit betekent dat de leerkracht in de meeste gevallen de leerstof thematisch aanbiedt en dat de leerling groepsgewijs of individueel op zijn eigen niveau de leerstof verwerkt. Aan het eind van een thema, bijvoorbeeld het rekenen met procenten, volgt een toets. Er wordt nagegaan of de kinderen de leerstof begrepen hebben. Is dit niet het geval dan volgt extra hulp, de andere leerlingen krijgen verrijkingsstof. Vervolgens wordt er weer gezamenlijk met een nieuw thema gestart. Binnen de groep wordt er gedifferentieerd gewerkt (omgaan met verschillen, zorg op maat), de eisen zijn niet voor elk kind gelijk. Het kan ook zo zijn dat een leerling een aangepast programma volgt voor een of meerdere vakken.
Onze school is een open christelijke school. Deze wordt vorm gegeven vanuit een christelijke signatuur. Er werken zowel P.C.- als R.K.- leerkrachten. Wij willen ons laten inspireren door Jezus Christus.
Voor ons betekent dit:
Samen proberen wij de boodschap van de Bijbel door te geven in bijbelverhalen die we vertellen. Tevens houden we kringgesprekken, laten we kinderen dramatiseren, bidden we samen en zingen we liederen onder andere uit het Liedboek voor de Kerken. In de hoogste groepen ligt het accent meer op het samen nadenken over wat de bijbelverhalen in onze tijd te zeggen hebben.
De Leiboom heeft het vignet 'Gezonde school' gekregen op het thema welbevinden.
Via deze link kunt u hier meer over lezen.